Πέμπτη 8 Οκτωβρίου 2015

Ραδιοφωνική συνέντευξη του σκιτσογράφου Κώστα Φραγκιαδάκη στο "Κανάλι Ένα" του Πειραιά


Διαβάστε παρακάτω εκτενές απόσπασμα της ραδιοφωνικής συνέντευξης του σκιτσογράφου Κώστα Φραγκιαδάκη, στην εκπομπή "Μια Θάλασσα τραγούδια", του Παναγιώτη Φύτρα, στο "Κανάλι Ένα" του Πειραιά.

Π.Φύτρας: Έχω την πολλή μεγάλη χαρά σήμερα να φιλοξενώ εδώ έναν πολύ σπουδαίο σκιτσογράφο, τον Κώστα Φραγκιαδάκη. Ο Μπλεκ είναι στην ουσία, στα δικά μου μάτια, ο Κώστας Φραγκιαδάκης. Κώστα Καλησπέρα…
Κ.Φραγκιαδάκης: Καλησπέρα, ευχαριστώ πάρα πολύ Παναγιώτη για την πρόσκληση.
Π.Φύτρας: Εγώ ευχαριστώ για την αποδοχή, γιατί ξέρεις είναι αυτό που πριν βρε Κώστα μου, είναι το ραντεβού μας με τα παιδικά μας χρόνια και όχι μόνο.
Κ.Φραγκιαδάκης: Συμφωνώ ότι είναι η επιστροφή στα παιδικά μας χρόνια, στα χρόνια της αθωότητας, στα χρόνια που τα πράγματα, τουλάχιστον για εμάς που ήμασταν άλλες ηλικίες τότε, ήταν πιο απλά και πιο ανάλαφρα. Μέσα από τις σελίδες των κόμικς, όπως ο Μικρός Ήρωας, ο Μπλεκ, ο Μικρός Σερίφης, ο Ζαγκόρ κ.τ.λ. μπορούμε να ξαναγίνουμε παιδιά.
Π.Φύτρας: Όλοι εμείς αυτής της γενιάς πάψαμε ποτέ να είμαστε παιδιά; Γενικά ο άνθρωπος παύει ποτέ να είναι παιδί πιστεύεις;
Κ.Φραγκιαδάκης: Για τους άντρες είμαι σίγουρος ότι δεν παύουν (γέλια), για τις γυναίκες δεν ξέρω. Κάποιοι χρειάζονται ένα κλικ, μια μικρή ώθηση για να επιστρέψουν στην παιδική ηλικία.
Π.Φύτρας: Θέλω να γνωρίσουμε εσένα πιο καλά. Ποιος είναι ο Κώστας Φραγκιαδάκης;
Κ.Φραγκιαδάκης: Γεννήθηκα στην Θεσσαλονίκη το 1969 και σπούδασα νοσηλευτική στο Παν/μιο Αθηνών. Εργάζομαι ως νοσηλευτής, αλλά το χόμπι μου με τα κόμικς, γιατί χόμπι είναι... σαράκι, ξεκίνησε από τότε που ήμουν παιδί και διάβαζα «Αγόρι» και «Μπλεκ» γιατί αυτά ήταν τα πρώτα κόμικς που διάβαζα στην ηλικία των 10 ετών.
Τα διάβαζα, τα ζήλευα και ζηλεύοντας αυτά που διάβαζα ήθελα να τα κάνω και εγώ και έτσι ξεκίνησα μόνος μου.
Π.Φύτρας: Μόνος σου;
Κ.Φραγκιαδάκης: Ναι μόνος μου. Γι’ αυτό και ένα επίπεδο που έχω φτάσει τώρα ώστε να μπορούν να εκδίδονται αυτά που ζωγραφίζω μου πήρε πάρα πολλά χρόνια (…)
Π.Φύτρας: Δεν έχεις πάει σε σχολή;
Κ.Φραγκιαδάκης: Σε καμία.
Π.Φύτρας: Αυτοδίδακτος είσαι;
Κ.Φραγκιαδάκης: Ναι αυτοδίδακτος και ότι έχω μάθει τα τελευταία χρόνια είναι από το internet και πολλά βιβλία.
Π.Φύτρας: Στην οικογένειά σου δεν είχες κάποιον που ζωγράφιζε;
Κ.Φραγκιαδάκης: Όχι κανέναν. Μάλιστα, οι γονείς μου δεν ήθελαν να ασχοληθώ με το κόμικ και το σκίτσο, διότι βιοποριστικά δεν ζεις από το κόμικ στην Ελλάδα. Ήταν σαράκι, αρρώστια..και είναι αρρώστια.
Π.Φύτρας: Ποια ήταν η πρώτη φιγούρα που σκίτσαρες;
Κ.Φραγκιαδάκης: Νομίζω ότι επειδή διάβαζα με τον αδερφό μου παρά πολύ το «Μπλεκ» και το «Αγόρι», ήταν ο Μπλεκ.
Π.Φύτρας: Με αφορμή πάντα την επανέκδοση του θρυλικού Μπλεκ , αλλά και του Μικρού Σερίφη και του Μικρού Ήρωα, έχουμε εδώ κοντά μας τον σκιτσογράφο Κώστα Φραγκιαδάκη, και συζητάμε για όλα αυτά που έχουν στοιχειώσει την παιδική μας ηλικία και που συνεχίζουν να την στοιχειώνουν. Κώστα τι ήταν αυτό που αγαπήσαμε τόσο πιστεύεις και στον Μπλεκ και στον Μικρό Σερίφη και στον Γιώργο Θαλάσση και σε όλη αυτήν την αγαπημένη παρέα όλων αυτών των πλασμάτων;
Κ.Φραγκιαδάκης: Εδώ υπάρχουν δύο απαντήσεις. Η μια απάντηση είναι ότι σου θυμίζει τα παιδικά σου χρόνια, επειδή όλα ήταν τότε πιο αθώα και σου κάνει την πραγματικότητα πιο ευχάριστη. Υπάρχει όμως και αυτό που λέει ο Bono των U2, «You glorify the past. When the future dries up», δηλαδή δοξάζεις το παρελθόν όταν σε απογοητεύει το μέλλον. Όλοι μας κάπου γαντζωνόμαστε σε αυτό το παλιό και νιώθουμε λίγο καλύτερα.
Π.Φύτρας: Ο Μπλεκ ήταν η πρώτη σου αδυναμία σας ήρωας;
Κ.Φραγκιαδάκης: Η πρώτη μου αδυναμία λόγω ηλικίας ήταν ο Μπλεκ αλλά και το Aγόρι, ο δικαστής Ντρεντ (JUDGE DREDD) κ.τ.λ.
Π.Φύτρας: Γιατί το κόμικ στην Ελλάδα, σε σχέση με την Αμερική, ποτέ δεν απογειώθηκε;
Κ.Φραγκιαδάκης: Δεν πιστεύω ότι είμαι ο κατάλληλος για να απαντήσω… με τους περισσότερους που συζητάω στις παρέες λέμε ότι είναι πολυπαραγοντικό το ζήτημα. Ένας βασικός λόγος είναι ότι το αγοραστικό κοινό είναι παρά πολύ μικρό σε αριθμό. Δεν μπορείς να συναγωνιστής την Αμερικάνικη παραγωγή (MARVEL, DC) με ήρωες όπως ο Κάπταιν Αμέρικα (CAPTAINAMERICA), ο σούπερμαν (SUPERMAN) ή ο Μπλεκ από την Ιταλία. Από την άλλη, οφείλω να τονίσω, ότι τα τελευταία είκοσι χρόνια υπάρχουν εξαιρετικοί Έλληνες σχεδιαστές, οι οποίοι δουλεύουν και στο εξωτερικό.
Π.Φύτρας: Θεωρείς ότι είναι και λίγο έλλειψη φαντασίας;
Κ.Φραγκιαδάκης: Όχι, είμαι κατηγορηματικός. Υπάρχει τρομερό ταλέντο και όρεξη για δουλειά από όλους του Έλληνες δημιουργούς.
Π.Φύτρας: Όλη αυτή η κουβέντα σε πάει πολύ πίσω στον χρόνο και σου φέρνει και τα αντικείμενα της εποχής, τσάκα-τσούκα, ανταλλαγή καρτών, βόλους κ.τ.λ. Κώστα αν κρίνω από τα σκίτσα σου πρέπει να αγαπάς πολύ τους ήρωές σου (σ.σ. Μπλεκ, Μικρός Σερίφης, Μικρός Ήρωας);
Κ.Φραγκιαδάκης: Τους αγαπώ πάρα πολύ αλλά οφείλω να ομολογήσω ότι τα τελευταία δύο χρόνια τους αγάπησα ακόμη περισσότερο. Ήταν μια μεγάλη εμπειρία για μένα να ασχοληθώ και με αυτό το είδος, γιατί πριν σχεδίαζα άλλα πράγματα, όπως ένα Ελληνικό κόμικ μυθολογικής φαντασίας που λεγόταν «Μύθος» και κυκλοφόρησε στην Ελλάδα από το 2005 έως το 2008. Τώρα που ήρθα και εγώ σε επαφή με τον Μπλεκ και αυτήν την αθωότητα που περιγράψαμε πριν, τους αγάπησα περισσότερο.
Π.Φύτρας: Πως αισθάνθηκες όταν κλήθηκες να σχεδιάσεις τον παιδικό σου ήρωα;
Κ.Φραγκιαδάκης: Κατ’ αρχήν ξεκινήσαμε με τον εκδότη, τον Λεωκράτη Ανεμοδουρά, να συνεργαζόμαστε στο περιοδικό Μπλεκ κάνοντας μια ιστορία σε σενάριο του Νίκου Νικολαϊδη που λέγεται «Ο Τετρακοσάρης» και είναι μια on going ιστορία για την Ελληνική κρίση. Κάποια στιγμή έπεσε στο τραπέζι η ιδέα να φτιάξουμε ένα βιβλίο για τον Στέλιο Ανεμοδουρά όπου εκεί θα υπάρχουν ιστορίες των Μπλεκ, Μικρού Ήρωα κ.τ.λ. Μέσα εκεί σε ένα τόμο περίπου 400 σελίδων θα υπάρχουν ιστορίες του Μπλεκ και του Μικρού Ήρωα με δική μου εικονογράφηση. Στην αρχή είπα δεν είμαι σίγουρος ότι μπορώ να το κάνω και δεν εννοώ σχεδιαστικά, στην συνέχεια όμως είπα το ναι και ξεκίνησα να διαβάζω παλιά τεύχη προσπαθώντας να αποκτήσω οικειότητα με το συγκεκριμένο στυλ.
Π.Φύτρας: Κώστα το γεγονός ότι δουλεύεις στην νοσηλευτική και ασχολείσαι με τα σκίτσα σε έχει βοηθήσει;
Κ.Φραγκιαδάκης: Ναι πάρα πολύ… Το κόμικ και γενικά οποιαδήποτε μορφής τέχνη σε βγάζει από την καθημερινότητα και σε βοηθάει να αντιμετωπίσεις τα προβλήματα σου χαλαρώνοντας.
Π.Φύτρας: Θεωρείς ότι η νέα γενιά έχει την ίδια φαντασία που είχαμε και εμείς;
Κ.Φραγκιαδάκης: Η δική μας φαντασία είναι πιο δημιουργική. Εγώ προσωπικά δεν μπορώ να βρω αρνητικό σε αυτό, διότι θα ήθελα το παιδί μου να έχει περισσότερα από εμένα. Η τεχνολογία έχει αντικαταστήσει σε μεγάλο βαθμό ένα κομμάτι της τέχνης.
Π.Φύτρας: Λίγο πριν κλείσουμε θέλω να μας πεις που μπορούνε οι φίλοι μας να έρθουν να σε βρουν, να τους υπογράψεις και να πάρουν τεύχη του Μπλεκ, του Μικρού Σερίφη κ.τ.λ
Κ.Φραγκιαδάκης: (…) Οργανώνεται ένα μεγάλο event 14 και 15 Νοεμβρίου, το πρώτο Athens Convention (AthensCon) για τα κόμικς με πολλούς καλεσμένους σκιτσογράφους και σεναριογράφους από την Ελλάδα και το Εξωτερικό, παρά πολλά κόμικς, πάρα πολλές δουλειές. Το event θα λάβει χώρα στο στάδιο TaeKwonDo.
Π.Φύτρας: Κώστα Φραγκιαδάκη θέλω να σε ευχαριστήσω εκ μέρους πολλών φίλων για τι ξαναδίνεις τα πρόσωπα στους αγαπημένους μας ήρωες. Και αυτό νομίζω είναι το πιο σημαντικό.
Κ.Φραγκιαδάκης: Μέσα από αυτούς τους ήρωες βρίσκουμε και πραγματικούς, δικούς μας ήρωες, ανθρώπους δικούς μας που μας στηρίζουν και μας βοηθάνε. Να ευχαριστήσω και εγώ με την σειρά μου την εκπομπή που με φιλοξένησε, εσένα Παναγιώτη και τον Ιούλιο από εδώ, μεγάλη μου τιμή, μεγάλη μου χαρά. Να ευχαριστήσω επίσης την γυναίκα μου, τον γιο μου που με στηρίζουν, την Εύη, τον Γιάννη, την Μαρία και τον Λεωκράτη Ανεμοδουρά. Ευχαριστώ πολύ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...