Δευτέρα 31 Αυγούστου 2015

Λογοτεχνικές Προτάσεις 54 / Βιβλιοκριτική: Ακατονόμαστες εξομολογήσεις (Συλλογή διηγημάτων)


Συγγραφέας: Γιώργος Πολ. Παπαδάκης

Διηγήματα που θα κόψουν την ανάσα. Εξομολογήσεις καταραμένων ψυχών που φλερτάρουν με την τρέλα. Στοιχειωμένα σπίτια, τρομακτικά είδωλα χαμένων πολιτισμών, κατάρες, αβυσσαλέα πηγάδια με αρχαία μυστικά, εφιάλτες κι όλα αυτά μέσα σε ένα πλαίσιο «ρομαντικού τρόμου», με εκπληκτικές περιγραφές και φιλοσοφικές προεκτάσεις. Ιστορίες βγαλμένες μέσα από τη σκοτεινιά του 19ου αιώνα με λαβκραφτική ομορφιά και ποεδική παράνοια. Ο αναγνώστης βυθίζεται μέσα σε ένα γοτθικό σύμπαν αρχέγονων μυστικών, ενώ απορεί με τα ερωτήματα της ζωής και του θανάτου που θέτει ο συγγραφέας, έντεχνα φιλοσοφώντας. Αλλού η αγωνία και το σταδιακό βύθισμα στην τρέλα, κι αλλού η υπαινικτική φρίκη που παραμονεύει, γοητεύουν και καθηλώνουν.
Οι ιστορίες τρόμου είναι συνδεδεμένες με την ανθρώπινη ύπαρξη από τη στιγμή που οι πρόγονοί μας συνειδητοποίησαν την ύπαρξη και τη θνητότητά τους, αφήνοντας έτσι πίσω τους τα ζώα και ανεβαίνοντας το επόμενο σκαλί στη σκάλα της εξέλιξης.
Ο Γιώργος Πολ. Παπαδάκης εμπνευσμένος από μεγάλους κλασικούς της λογοτεχνίας του τρόμου, όπως ο Poe και ο Lovecraft, δημιουργεί μια σειρά ιστοριών βγαλμένη –εν μέρει– μέσα από τους χειρότερους εφιάλτες μας…
Η αφήγηση σε πρώτο πρόσωπο, που χρησιμοποιεί, φέρνει τον αναγνώστη σε άμεση ταύτιση με τον πρωταγωνιστή της κάθε ιστορίας και έτσι γίνεται αγωγός όλης της αγωνίας και του τρόμου που αισθάνεται εκείνος…
Τα διηγήματα του συγγραφέα εξελίσσονται περίπου την εποχή που θεμελιώθηκε η λογοτεχνία του τρόμου: τα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα, με κύριο χώρο δράσης την βικτοριανή Αγγλία. Το ύφος, η γλώσσα και το περιεχόμενο των «Ακατονόμαστων Εξομολογήσεων» μας γυρίζουν πίσω σε μια άλλη, σκοτεινότερη εποχή, όπου… τα πάντα μπορούν να συμβούν.


Ας δούμε αναλυτικά τι ακριβώς συμβαίνει σε κάθε διήγημα της σειράς…
«Το σπίτι»
είναι η ιστορία ενός ανθρώπου που κληρονομεί ένα παλιό αρχοντικό, σε μια περιοχή κοντά στο Λονδίνο. Οι παράξενες συνθήκες θανάτου του προηγούμενου ιδιοκτήτη δεν δείχνουν να τον τρομάζουν και η απόφαση να κατοικίσει στο νέο του σπίτι είναι οριστική. Όμως, κάτι παράξενο φαίνεται να συμβαίνει με αυτό το οίκημα, καθώς οι μέρες παραμονής του εκεί γίνονται εφιαλτικές…
Στο «Η κατάρα της γεύσης» συναντούμε έναν νεαρό γαιοκτήμονα στην Αμερική του 1850 που δεν δείχνει κανέναν οίκτο στην αντιμετώπιση των σκλάβων που έχει στη δούλεψή του. Αυτό θα του δημιουργήσει ένα πρόβλημα όταν μια γριά νέγρα θα τον καταραστεί για την κακή συμπεριφορά του. Όταν θα καταλάβει το λάθος του θα είναι πολύ αργά…
«Εκείνος στο νοτιοδυτικό κελί». Ένας άντρας φυλακίζεται κατηγορούμενος για συνέργεια σε υπόθαλψη μάγισσας και εμπλοκή σε σατανικές τελετές. Τα βασανιστήρια είναι φρικτά και οι ιεροεξεταστές αμείλικτοι. Ομολογία, όμως , δεν μπορεί να υπάρξει από έναν αθώο… Κι αν και οι άνθρωποι αρνούνται να το πιστέψουν, κάποιος άλλος το γνωρίζει ήδη…
Στο «Έκτακτο παράρτημα» παρατηρούμε την καθοδική πορεία ενός ανθρώπου, ενός πρώην επιχειρηματία που έφτασε στο χείλος της απόγνωσης. Σε μια κάμαρα, σ’ ένα υπόγειο κάποιας κακόφημης συνοικίας της Βοστώνης, αποφασίζει να θέσει τέρμα στη ζωή του…
«Ο σκύλος Τζακ» μπορεί να είναι το καλύτερο κατοικίδιο, όταν όμως πεθαίνει, ο ιδιοκτήτης του είναι αναγκασμένος να συμβιβαστεί με την απώλειά του. Και σίγουρα θα το κατάφερνε αν δεν συνέβαιναν κάποια πολύ περίεργα πράγματα…
«Ο σταυρός» είναι για κάποιους απαραίτητο αξεσουάρ και δεν το βγάζουν ποτέ από το λαιμό τους. Ειδικά, μάλιστα, όταν πρόκειται να ταξιδέψεις βράδυ στα Καρπάθια Όρη, ίσως δεν φαντάζεσαι πόσο χρήσιμος μπορεί να σου φανεί…
Στο «Τρόμος στα Καρπάθια» συναντάμε έναν νεαρό συγγραφέα που θεωρεί πως μια απαράμιλλης ομορφιάς περιοχή της Τρανσυλβανίας είναι ο ιδανικός τόπος έμπνευσης. Δεν φαντάζεται, βέβαια, ότι μια τέτοια περιοχή μπορεί να κρύβει και κάποιους πολύ ιδιαίτερους κινδύνους…
«Το είδωλο του θανάτου». Τι θα έκανες αν έβρισκες κάποια παλιά χειρόγραφα του παππού σου που θα αποδείκνυαν ότι κάποια στιγμή ανακάλυψε έναν αμύθητο θησαυρό, αποφεύγοντας, όμως, να τον κάνει δικό του; Θα υπάκουες στη συμβουλή του να αγνοήσεις εκείνα τα αμύθητα πλούτη ή μήπως θα έκανες τα πάντα για να τα πάρεις στην κατοχή σου;
«Ο καταχθόνιος γέρος» ζει μονάχος του σε μια ερημική έπαυλη μέσα στο μεγάλο δάσος. Όταν ο νεαρός Τζέρρυ Ουίλσον θα αναζητήσει εκεί καταφύγιο από την βροχή δεν μπορεί να μην παρατηρήσει το παράξενο ύφος του οικοδεσπότη του. Κάτι παράξενο φαίνεται να συμβαίνει σ’ εκείνο το σπίτι καθώς όσο περνούν οι ώρες μια υπερβολική κούραση αρχίζει να καταβάλλει τον Τζέρρυ…


Στο «Έγκλημα χωρίς κίνητρο» γνωρίζουμε έναν πλούσιο νεαρό με παράξενες εμμονές. Μια ολόκληρη ζωή μέσα στη χλιδή και στην άνεση προκαλεί καμιά φορά κούραση. Η πρόκληση, λοιπόν, του να κάνει κάτι κακό, χωρίς να μπορέσει να τον ανακαλύψει κανείς, είναι μεγάλη. Έτσι, αποφασίζει να βάλει σ’ εφαρμογή ένα παράτολμο σχέδιο…
«Εγώ ο Τζακ». Δυο φίλοι ανακαλύπτουν τυχαία ένα χειρόγραφο μέσα σ’ ένα παλιό βιβλίο. Σ’ αυτό, ένα σημαίνον πρόσωπο του παρελθόντος αποκαλύπτει το κρυφό μυστικό του: ότι αυτός ήταν υπεύθυνος για μια σειρά ανεξιχνίαστων δολοφονιών που είχαν συμβεί στην εποχή του. Τώρα οι δυο φίλοι βρίσκονται σε δίλλημα. Να γνωστοποιήσουν το εύρημά τους στις Αρχές και στον Τύπο, αμαυρώνοντας έτσι την αψεγάδιαστη εικόνα του ανθρώπου αυτού ή όχι;
«Το πηγάδι των επιθυμιών» έχει την φήμη ότι πραγματοποιεί κάθε επιθυμία με την απλή ρίψη ενός χρυσού νομίσματος. Το θέμα είναι, βέβαια, ότι πρέπει κανείς να είναι πολύ προσεκτικός με το τι εύχεται… Όταν ο Ντικ σκοτώνεται μετά την πτώση του από άλογο, ο αδελφός του φτάνει απελπισμένος πάνω από το πηγάδι. Και χωρίς να το σκεφτεί πολύ, πετάει μέσα ένα χρυσό νόμισμα και κάνει μια ευχή: να ζωντανέψει ο νεκρός αδελφός του…

«Αγαπητέ αναγνώστη καλύτερα να μην είχα κάνει αυτό το βήμα. Είναι προτιμότερο ο άνθρωπος, όταν βλέπει τα όρια της φύσης του, να προσέχει να μην τα προσπερνά, γιατί πολλές φορές το κοσμικό κακό πλανιέται γύρω και πάνω από τη σφαίρα της δράσης του.
Όταν βρει και τον παραμικρό χώρο θα μπει μέσα, και σα μαύρο μελάνι θα χυθεί πάνω στον άνθρωπο και θα τον κατασπαράξει. Είμαστε απλώς οι μαριονέτες ενός ανώτερου παιχνιδιού που παίζεται σε βάρος μας, γιατί ελάχιστα είναι αυτά που γνωρίζουμε. Γι' άλλους η θρησκευτική πίστη και για άλλους η επιστήμη, αποτελούν πόλους ανακούφισης. Μα οι πραγματικές απαντήσεις βρίσκονται γύρω μας, μπροστά μας, δυστυχώς όμως δεν τις βλέπουμε, κι όταν κάποιος άνθρωπος με διαφορετική σχέση, με αυτό που συνήθως ονομάζουμε ηθική, υποψιαστεί κάτι, είτε οδηγείται στην τρέλα, είτε βυθίζεται σε μια απόκοσμη άβυσσο, όπου ο ορθολογισμός και η πίστη φαντάζουν τιποτένια μόρια σκορπισμένα μες στο αχανές του σύμπαντος».

Κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Οξύ
Σελίδες: 164
Τιμή: 12,11 ευρώ


Λίγα λόγια για το συγγραφέα:
Ο Γιώργος Πολ. Παπαδάκης γεννήθηκε στην Αθήνα και έχει σπουδάσει Μαθηματικά, Πληροφορική, Στατιστική, Επιχ. Έρευνα και Ευρωπαϊκό Πολιτισμό. Ασχολείται με τη συγγραφή λογοτεχνίας και ποίησης και έχει διακριθεί σε πολλούς λογοτεχνικούς διαγωνισμούς σε όλα τα είδη του λόγου, με σημαντικότερη τη βράβευσή του από το Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός στον πεζό λόγο το 2002 (φανταστικό διήγημα). Είναι μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών και αναπληρωτής διευθυντής στο περιοδικό Πνευματική Ζωή. Μελέτες, άρθρα και ποιήματά του έχουν δημοσιευτεί πολλές φορές σε περιοδικά και εφημερίδες.

Πλαφουτζής Παναγιώτης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...